The Native Circle.

Mitayue Oyasin.

De Zweethut.

De zweethut is een oeroude plaats van gebed, zuivering en heling,  die overal op de hele wereld nog te vinden is. Bijvoorbeeld in Noord Amerika vind je de Inipi en in Siberië de Chadir. Maar ook de moeder van de Finse sauna, de Savu sauna is bijna identiek aan de zweethut. En wanneer men de met dekens afgedekte hut ingaat, de deur sluit en je in ceremoniële duisternis gehuld wordt, (met enkel nog gloeiende stenen en geurende ceder) dan ontstaat er een ruimte waarin al het onmogelijke mogelijk wordt.

De buitenste lagen van het ego smelten en de diepere lagen van de ziel worden wakker. De zweethut helpt het contact met je oorsprong te herstellen waardoor je weer realiseert dat je niet gescheiden bent van de aarde, de dieren, de sterren en de mensen om je heen. Maar dat je diep verbonden bent met alles dat er in het universum bestaat. En vanuit deze verbondenheid is het mogelijk directe levende kennis te ontvangen en je eigen leven te leren begrijpen.

De zweethut die ik hier bespreek is die van de Lakota Sioux indianen. De zweethut is een koepelvormige hut, opgebouwd uit wilgentakken en overdekt met dekens en een zeil, waardoor er geen daglicht naar binnen kan komen. Er wordt bij het afdekken een dekenflap gemaakt die als deur dient. De Hut symboliseert zo de baarmoeder van moeder aarde waaruit we opnieuw geboren worden. Ongeveer in het midden van de hut is een ondiepe kuil gegraven waar hete stenen in worden gelegd. Deze stenen worden overgoten met water. Het doel van deze oude ceremonie is om ons lichaam en geest te reinigen. De opening van onze Hut bevindt zich op het Oosten, de richting waar de Zon opgaat en waar nieuw begin ontstaat.

Buiten de Hut is een Vuurcirkel waar het Vuur gebouwd wordt. In het Vuur worden de Stenen (Inyan) opgewarmd tot zij roodgloeiend zijn. De Stenen worden uit het Vuur gehaald en in de put gelegd in het midden van de Hut. Het opbouwen van het vuur waarin de stenen worden verhit en het plaatsen van de stenen op de houtstapel, gebeurt allemaal met respect voor de natuurkrachten (het vuur, de lucht, het water, de aarde en de vier windrichtingen) die bij deze ceremonie worden uitgenodigd om aanwezig te zijn. Iedere steen wordt met een intentie, door de deelnemers uitgesproken, op de houtstapel gelegd.

Als iedereen die deelneemt in de Hut is, wordt de dekenflap dicht gedaan. Iedere handeling binnen de ceremonie wordt met aandacht en gebed gedaan. Ieder element wordt daarin geëerd en geeft zijn krachten aan ons mee. Stenen zijn de dragers van de wijsheid van de Aarde, zij schenken ons verhalen en kennis. (de stenen worden ook wel onze grootvaders en grootmoeders genoemd.) De hete stoom die vrijkomt, (door het gieten van water over de hete stenen) laat ons zweten. Je reinigen door te zweten is zo oud als de mensheid zelf. Een zweethutceremonie reinigt op de vier niveaus: mentaal, emotioneel, spiritueel en fysiek. Je verstand, je gevoel, je verbinding met het grote geheel en je lichaam worden aangesproken. De hitte nodigt ons ook uit om naar binnen te keren, uit het denken te gaan en in de ervaring te stappen. De energie tijdens een ceremonie ondersteunt in het herstellen van de verbinding met het Leven, het helpt om oude patronen los te laten en je open te stellen voor nieuwe voedende energie en inspiratie.

De ceremonie in de zweethut bestaat uit minimaal vier (de vier windrichtingen) en maximaal zeven rondes, waarin wordt gepraat; gemediteerd en gebeden. De volgorde die hier wordt aangehouden is afkomstig van oude gebruiken van de Lakota Sioux indianen.

  • In de 'eerste ronde' worden de spirituele krachten uitgenodigd. De zweethutleider begint hiermee en maakt een lied (chant) of gebed, waar iedereen in de hut zich bij aansluit. Vervolgens worden natuurkrachten, krachtdieren en hulpgidsen uitgenodigd. Tegelijkertijd worden de stenen overgoten met water waardoor de warmte langzaam zal toenemen.
  • In de 'tweede ronde' wordt er gemediteerd, waarbij gevraagd word voor heling en kracht en is er aandacht voor familie en vrienden en later voor ieder deelnemer zelf. Men kan stilstaan bij het eigen groeiproces en de verschillende levensfasen. Tegelijkertijd worden de stenen overgoten met water waardoor de warmte langzaam zal toenemen.
  • In de 'derde ronde' (ook wel de stilte ronde) wordt er aandacht besteed en gemediteerd, waarbij kracht en wijsheid word gevraagd, ook word om voorspoed voor de natuur, de dieren, de planten, de mineralen en het milieu gevraagd. Tegelijkertijd worden de stenen overgoten met water waardoor de warmte langzaam zal toenemen.
  • De 'vierde ronde' is een dankronde (tenzij we door gaan naar zeven rondes, dan is uiteraard de zevende ronde de dankronde) voor al het goede dat iemand in zijn of haar leven heeft ontvangen, en wordt er gemediteerd voor degene die voor ons kwamen, onze voorouders, en voor degene die na ons komen, de ongeborenen. Tegelijkertijd worden de stenen overgoten met water waardoor de warmte langzaam zal toenemen.

Zweethutten kunnen ook worden gehouden bij overgangsrituelen zoals geboorte, huwelijk, verlies, de eerste menstruatie of initiatie tot man, om een nieuw begin te vieren of om een periode af te sluiten.

Mitakuye Oyasin.

(We are all related)

 

Klik op de afbeelding om naar onze dochter website "Kracht- en Totemdieren" te gaan:

Mitakuye Oyasin.

(We are all related)