The Native Circle.

Mitayue Oyasin.

De Heilige pijp. (Chanupa Wakan.


De 'Chanupa Wakan' (heilige pijp) vaak ten onrechte aangeduid als 'Vredespijp', is één van de meest krachtige en heilige voorwerpen van Native Americans. Door het gebruik van de'Chanupa',(pijp) kunnen we communiceren met de geesten en onze behoeften kenbaar maken door te vragen voor dingen die we nodig hebben in ons leven. Tot op de dag van vandaag wordt de 'Chanupa' (pijp) door traditionele Indianen nog steeds gebruikt voor ceremonies zoals, de 'Inipi' (zweethut) en de 'Sundance' (een dansritueel om de zon te eren). De pijp wordt ook gebruikt voor communicatie met de 'Wakan-Tanka', (de Grote Geest) voor hulp tijdens moeilijke tijden en voor het genezen van de zieken. Wanneer een indiaan zijn pijp deelt, met iemand anders, is dit een gebaar van vriendschap, achting en wederzijds respect.

In zijn meest elementaire vorm, is de pijp gewoon een kom (kop) en steel, die samen kunnen worden gebruikt om een kruidenpreparaat roken. De kom is over het algemeen gemaakt van rode zandsteen, de steel is gemaakt van hout. Er is geen noodzaak voor fancy decoraties, omdat niet zij het zijn die de pijp zo bijzonder of krachtig maken.

Er moet ook heel duidelijk worden gemaakt dat de ware volgelingen van het spirituele pad van de Sioux NOOIT zogenaamde 'recreatieve drugs' in de pijp roken. Sommige stammen kregen wel dergelijke drugs als onderdeel van hun heilige geneesmiddelen. Bijvoorbeeld het gebruik van 'Peyote' (dit is een kleine doornloze bolvormige cactus) in het zuidwesten. Aan de Sioux werden deze niet gegeven en dus om ze te gebruiken is een belediging voor de Schepper, die hun gaf wat ze nodig hadden.

De oorsprong van de heilig pijp.

Volgens de Lakota legende, werd de pijp z'n negentien generaties geleden naar de aarde gebracht door 'White-Buffalo-Calf-Woman', op een moment dat de zeven stammen van het Lakota volk zich hadden verzameld in de raad en uitgehongerd waren omdat ze geen geluk hadden bij de jacht. 'White-Buffalo-Calf-Woman' kwam naar de mensen en gaf hen instructies over hoe zij in evenwicht met de natuur moesten leven en over de heilige richtingen. Ook leerde zij hen alles wat nodig was om te weten over het maken van de heilige pijp, hoe ze deze moesten behandelen en verzorgen. Ook leerde zij hen hoe de heilige pijp moest worden gebruikt voor het bidden. Als de heilige pijp goed werd gebruikt om de 'Buffalo' (Bizon) te vragen om zich op te offeren, zodat de mensen weer eten hadden, dan zou de 'Buffalo' weer terug keren en de mensen waren dan in staat om goed te eten. 

 

Klik op de afbeelding om naar onze dochter website "Kracht- en Totemdieren" te gaan:

Mitakuye Oyasin.

(We are all related)